TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Zespół Napędu Elektrycznego, Energoelektroniki i Elektromobilności

prof. dr hab. inż. Teresa Orłowska-Kowalska

kolo_kowalska_orlowska.png

prof. dr hab. inż. Teresa Orłowska-Kowalska

teresa.orlowska-kowalska@pwr.edu.pl

Ul. Smoluchowskiego 19,
50-370 Wrocław,
bud. A-10, pokój 320
II piętro,
tel 71 320 26 40

Zainteresowania naukowe:
  • Sterowanie napędem elektrycznym.
  • Zastosowania teorii obserwatorów w układach napędowych.
  • Metody sztucznej inteligencji w bezczujnikowym sterowaniu napędów.
  • Diagnostyka napędów z silnikami prądu przemiennego.
  • Metody sterowania odporne na uszkodzenia elementów układów napędowych.
Aktualny cel naukowy:
Rozwój metod sterowania odpornego na uszkodzenia elementów elektrycznych układów napędowych. Badania skoncentrowane są na opracowaniu metod detekcji, kompensacji i klasyfikacji uszkodzeń przy wykorzystaniu zmodyfikowanych estymatorów zmiennych staniu oraz płytkich i głębokich sieci neuronowych.
Nota biograficzna:

Teresa Orłowska-Kowalska (Life Senior Member, IEEE) uzyskała tytuły doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie elektrotechnika na Politechnice Wrocławskiej (PWr) w 1976 i 1990 roku. Od 1993 roku jest profesorem elektrotechniki (jako profesor tytularny od 2004 roku) na Wydziale Elektrycznym PWr. W latach 1992-2008 była Kierownikiem Zakładu Napędów Elektrycznych, a w latach 2009-2014 – Zakładu Napędu Elektrycznego, Automatyki Przemysłowej i Mechatroniki. W latach 2002-2019 była dyrektorem Instytutu (od 2014 – Katedry) Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych PWr. Jest członkiem Komitetu Elektrotechniki Polskiej Akademii Nauk od 1996, Rady Kuratorów Wydziału IV Polskiej Akademii Nauk (2011-2018) oraz międzynarodowych komitetów sterujących kilku renomowanych konferencji. W latach 2004-2014 była redaktorem pomocniczym czasopisma IEEE Transactions on Industrial Electronics. Obecnie jest redaktorem naczelnym czasopisma Power Electronics and Drives (indeksowane w WoS), członkiem Rad Redakcyjnych: Journal of Microelectronics, Electronic Components and Materials, Transactions on Electrical Engineering, Electronics, Przegląd Elektrotechniczny. Jest recenzentem wielu czasopism IEEE, IET, Elsevier, Springer, Taylor and Francis, MDPI i SAGE.

Jest autorką lub współautorką ponad 500 artykułów w czasopismach i referatów konferencyjnych, dwóch podręczników, siedmiu monografii (w tym redaktorstwo dwóch) i 50 rozdziałów w monografiach. Jej zainteresowania badawcze obejmują sterowane napędy elektryczne, zastosowania teorii obserwatorów i metod sztucznej inteligencji w bezczujnikowym sterowaniu oraz diagnostyce napędów z silnikami prądu przemiennego, metody sterowania odporne na uszkodzenia elementów układów napędowych. Wypromowała 15 doktorów, obecnie jest promotorem 1 doktoranta ( mgr inż. Krystian Teler). Recenzowała kilkadziesiąt rozpraw doktorskich, habilitacyjnych i wniosków o tytuł profesora. Realizowała 33 projekty badawcze NCN, NCBiR, KBN, MNiSW, EU (23 jako kierownik projektu) pozyskane w ramach konkursów krajowych i zagranicznych

Jej wskaźniki bibliometryczne (luty 2025):

]Web of Science
Web of Science
H-index: 29
Cytowania: 3413
Scopus
Scopus
H-index: 34
Cytowania: 4928
Google Scholar
Google Scholar
H-index: 39
Cytowania: 7390
Uczestnictwo w projektach:
  • Metody detekcji i kompensacji uszkodzeń czujników prądu dla napędów z silnikami indukcyjnymi i synchronicznymi oparte na zmodyfikowanych obserwatorach zmiennych stanu, 2021-2025, Narodowe Centrum Nauki (NCN), OPUS 21, 2021/41/B/ST7/02971, kierownik projektu.
  • Hybrydowe metody detekcji uszkodzeń silników synchronicznych z magnesami trwałymi w napędach elektrycznych ze sterowaniem wektorowym przy wykorzystaniu obliczeń analitycznych i neuronowych, 2018-2022, Narodowe Centrum Nauki (NCN), OPUS 14, 2017/27/B/ST7/00816, kierownik projektu.
  • Dyskretne ślizgowe sterowanie i estymacja zmiennych stanu w układach napędowych z silnikami indukcyjnymi, Narodowe Centrum Badań, No. 2015/17/B/ST7/03846; 2016-2019, kierownik projektu.
  • Badania i rozwój metod detekcji i kompensacji uszkodzeń o charakterze elektrycznym i mechanicznym w sterowanych wektorowo układach napędowych z silnikami indukcyjnymi, w szczególności dla systemów bezpiecznych, Narodowe Centrum Badań No. 2013/09/B/ST7/04199; 2014-2017, kierownik projektu.
  • Adaptacyjne neuronowe sterowanie napędem elektrycznym z połączeniem sprężystym, Projekt badawczy Narodowego Centrum Badań No. UMO-2011/01/B/ST7/04632; 2011-2014, kierownik projektu.

Pełna lista projektów

ORCID Google Scholar ResearchGate Elsevier wos.png
Politechnika Wrocławska © 2025