TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Zespół Napędu Elektrycznego, Energoelektroniki i Elektromobilności

prof. dr hab. inż. Mateusz Dybkowski

kolo_dybkowski.png

    

prof. dr hab. inż. Mateusz Dybkowski

mateusz.dybkowski@pwr.edu.pl

Ul. Smoluchowskiego 19,
50-370 Wrocław,
bud. A-10, pokój 319
II piętro,
tel 71 320 32 46

Zainteresowania naukowe:
  • Automatyka napędu elektrycznego.
  • Układy FTC (Fault-Tolerant Control).
  • Elektromobilność.
  • Systemy sterowania dla energetyki wiatrowej.
Aktualny cel naukowy:
Rozwój metod estymacji zmiennych stanu i parametrów w złożonych układach napędowych, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w elektromobilności oraz energetyce odnawialnej. Badania koncentrują się na tworzeniu zaawansowanych algorytmów sterowania odpornych na awarie (FTC) i systemów zwiększających efektywność oraz niezawodność napędów elektrycznych w różnorodnych aplikacjach inżynierskich.
Nota biograficzna:

Ukończył w 2004 roku z wyróżnieniem studia na Wydziale Elektrycznym Politechniki Wrocławskiej. W roku 2008 obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską pt.: Analiza układu wektorowego sterowania silnikiem indukcyjnym z adaptacyjnymi estymatorami prędkości kątowej. Od roku 2008 pracuje w Katedrze Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych.

W roku 2014 na Wydziale Elektrycznym Politechniki Wrocławskiej uzyskał stopień doktora habilitowanego za pracę pt.   Estymacja prędkości kątowej w złożonych układach napędowych – zagadnienia wybrane, w dyscyplinie Elektrotechnika. Od roku 2016 jest zatrudniony na stanowisku profesora Politechniki Wrocławskiej (obecnie profesor uczelni).

Od roku 2020 pełni funkcję Prodziekana Wydziału Elektrycznego ds. badań naukowych i współpracy z otoczeniem, od 2021 jest zastępcą przewodniczącego Rady Dyscypliny Naukowej AEETK. Brał udział w projektach badawczych MNISW, NCN oraz NCBiR i Horyzont EU. Jest autorem lub współautorem ponad 160 publikacji naukowych. Wypromował 2 doktorów, jest promotorem 3 doktorantów.

Jego liczba cytowań 832 wg. WoS (1748 według  Scopus), indeks h=13 (WoS) h=14 (Scopus)

Uczestnictwo w projektach:
  • Wewnętrzny Grant Rektora Politechniki Wrocławskiej (2005 - 2006) – główny (jedyny) wykonawca Politechnika Wrocławska, Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych - termin zakończenia 31.08.2006, podmiot finansujący Politechnika Wrocławska
  • Projekt badawczy własny 3 T10A 043 26 (2004 – 2007) (Adaptacyjne sterowanie rozmyte napędem elektrycznym prądu przemiennego z połączeniem elastycznym, Politechnika Wrocławska, Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych) - termin zakończenia 31.01.2007 – główny wykonawca, podmiot finansujący MNiSW
  • Projekt badawczy promotorski N510 040 31/2441 (2006 – 2008) (Analiza właściwości dynamicznych bezczujnikowego wektorowego układu sterowania silnikiem indukcyjnym z adaptacyjnymi estymatorami prędkości kątowej, Politechnika Wrocławska, Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych) - termin zakończenia 10.10.2008 – główny (jedyny) wykonawca, podmiot finansujący MNiSW
  • Projekt badawczy własny N510 02332/2345 (2007 – 2009) (Rozwój metod estymacji niedostępnych zmiennych stanu i parametrów nieliniowego wielokrotnie sprzężonego układu napędowego, Politechnika Wrocławska, Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych) - termin zakończenia 2.04.2009 – wykonawca, podmiot finansujący MNiSW
  • Projekt rozwojowy R01 014 03 (2007 – 2011) (System zdalnego sterowania, monitorowania i diagnostyki urządzeń napędowych oraz procesów biologiczno-chemicznych oczyszczalni i przepompowani ścieków, Politechnika Wrocławska, Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych) - termin zakończenia 07.03.2011 – wykonawca, podmiot finansujący MNiSW
  • Projekt badawczy własny N510 352936 (2009 - 2011) (Zastosowanie sterowania predykcyjnego w strukturze sterowania układu napędowego z połączeniem sprężystym, Politechnika Wrocławska, Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych) - termin zakończenia 7.04.2011 – wykonawca, podmiot finansujący MNiSW
  • Projekt rozwojowy N R01 0001 06/2009 (2009 – 2012) (Opracowanie bezczujnikowego układu regulacji dwustrefowej prędkości pojazdów trakcyjnych komunikacji miejskiej z silnikami indukcyjnymi, Instytut Elektrotechniki w Międzylesiu) - termin zakończenia 31.07.2012 – główny wykonawca, podmiot finansujący Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), PBR VI
  • Projekt badawczy własny N510 334637 (2009 – 2011) (Uniwersalny estymator strumienia i prędkości wirnika dla napędów bezczujnikowych z silnikami indukcyjnymi, Politechnika Wrocławska, Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych) - termin zakończenia 30.09.2011 – główny wykonawca, podmiot finansujący MNiSW
  • Projekt badawczy własny OPUS 2, 2011/03/B/ST7/02517 (2012-2015) (Adaptacyjne sterowanie rozmyte złożonego układu napędowego o zmiennych parametrach) - termin zakończenia 2015-08-29 – główny wykonawca, podmiot finansujący NCN
  • Projekt badawczy własny OPUS 5, 2013/09/B/ST7/04199 (2014-2017) (Badania i rozwój metod detekcji i kompensacji uszkodzeń o charakterze elektrycznym i mechanicznym w sterowanych wektorowo układach napędowych z silnikami indukcyjnymi, w szczególności dla systemów bezpiecznych) - termin zakończenia 2017 – główny wykonawca, podmiot finansujący NCN
  • Projekt badawczy europejski GA no 101101961 (2023-2025), HECATE (Hybrid-ElectriC regional Aircraft distribution Technologies), Horyzont Europa, termin zakończenia 2025 koordynator projektu na Wydziale Elektrycznym, główny wykonawca, podmiot finansujący Horyzont Europa – program Clean Aviation
ORCID Google Scholar ResearchGate wos.png
Politechnika Wrocławska © 2025